Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu prawego Alt+6
Przejdź do menu dolnego Alt+7
Przejdź do menu bocznego Alt+8
Przejdź do mapy serwisu Alt+9
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „"Jak rozwijać twórcze myślenie uczniów?"” 

Zabezpieczenie przed robotami. Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

Pola oznaczone * są wymagane.

"Jak rozwijać twórcze myślenie uczniów?"

Artykuł

Nazwa sieci współpracy: „Jak rozwijać twórcze myślenie uczniów”

Koordynator sieci: Hanna Maria Podczaska - Tomal

Uczestnicy sieci: 26 nauczycieli (K, M)

Działania w sieci w roku szkolnym 2013/2014:

1) w dniu 27 lutego 2014r. odbyło się spotkanie organizacyjno – informacyjne członków sieci, w którym wzięło udział 25 nauczycieli. Nauczyciele poznali opracowane przez koordynatora zadania i ćwiczenia pozwalające w niestereotypowy sposób rozwijać kreatywność uczniów.

2) w dniu 25 kwietnia 2014r. odbyło się spotkanie uczestników sieci „Jak rozwijać twórcze myślenie uczniów” z ekspertem zewnętrznym. W spotkaniu uczestniczyło 26 osób. Podczas spotkania zapoznano nauczycieli z propozycjami ćwiczeń motywujących zarówno uczniów jak i samych nauczycieli do twórczości, pobudzających chęć tworzenia, odejścia od rutyny i monotonii, otwarcia na nowe wrażenia, spojrzenia na rzeczy osobiste w niestereotypowy sposób. Zastosowane zadania dotyczyły operacji intelektualnych biorących udział w myśleniu twórczym w sześciu grupach: operacji abstrahowania, dokonywania skojarzeń, rozumowania indukcyjnego, rozumowania dedukcyjnego, myślenia metaforycznego, operacji transformowania, dokonywania transformacji.

3) w dniu 27 maja 2014r. odbyło się spotkanie uczestników sieci „Jak rozwijać twórcze myślenie uczniów” z ekspertem zewnętrznym. W spotkaniu uczestniczyło 28 osób. Podczas spotkania zapoznawano się z czynnikami hamującymi i wspierającymi twórczość, przeprowadzono analizę i ćwiczenia udzielenia wspierającej i motywującej informacji zwrotnej. Nauczyciele brali udział w zabawach rozwijających kreatywność, i różnicowali je z kreatywnie zaprojektowanymi, udzielali informacji zwrotnej, niezabijającej kreatywności.

4) w dniu 12 czerwca 2014r. odbyło się spotkanie uczestników sieci „Jak rozwijać twórcze myślenie uczniów” z ekspertem zewnętrznym. W spotkaniu uczestniczyło 27 osób. Podczas spotkania nauczyciele poznali sposoby na szybką i efektywną naukę, technik skutecznego zapamiętywania – mnemotechniki – Proste zadania, Liczba PI, Zakładkowa metoda skojarzeń, Haki pamięciowe, Technika Loci, Mapy umysłu, Akronimy i akrostychy, Asocjacje. Rozwinęli wiedzę na temat kreatywnych technik zapamiętywania, uczestniczyli w analizie i ćwiczeniach kreatywnych technik zapamiętywania.

5) Praca na platformie – zamieszczono materiały edukacyjne. 

 

Działania w sieci w roku szkolnym 2014/2015:

1) w dniu 29.10.2014r. koordynator sieci Hanna Podczaska-Tomal zorganizowała pierwsze spotkanie sieci współpracy i samokształcenia „Jak rozwijać twórcze myślenie uczniów”, w którym wzięło udział 14 nauczycieli zapisanych do sieci. Podczas spotkania sieci jej członkowie wypełnili ankietę, której celem było poznanie potrzeb uczestników związanych z udziałem w sieci współpracy i samokształcenia w bieżącym roku szkolnym. Dzięki udzielonym odpowiedziom zostały doprecyzowane cele pracy sieci oraz dostosowano je do oczekiwań nauczycieli.  Członkowie sieci opracowali harmonogram działania sieci i zaplanowali tematykę poszczególnych spotkań. W drugiej części uczestnicy wzięli udział w przygotowanych przez koordynatora zajęciach „WEBQUEST – nowoczesną metodą edukacyjną”, podczas których został zaprezentowany zorientowany na uczniowskie badania format zajęć edukacyjnych, w którym wyjściowym źródłem informacji jest Internet. Nauczyciele poznali cele, które przyświecają tej metodzie i wspomagają myślenie ucznia na wyższych poziomach taksonomicznych: analizy, syntezy i ewaluacji. Zaplanowano temat i terminy kolejnych warsztatów, które zostaną przeprowadzone przez eksperta. 

2) w dniu 13.02.2015r. odbyły się 4 - godzinne konsultacje grupowe, w których wzięło udział 14 nauczycieli zapisanych do sieci. Zajęcia prowadziła ekspert - Urszula Duda.  Celem zajęć było poznanie metod aktywności kreatywnej, kreatywnych metod i technik zapamiętywania, sposobów na szybką i efektywną naukę oraz analiza i wykorzystanie kreatywnych technik pracy z uczniem. Zajęcia rozpoczęło wprowadzenie teoretyczne: czym jest kreatywność, metody aktywności kreatywnej, etapy rozwijania kreatywności uczniów. Następnie rozwinęła się dyskusja metodyczna wokół tematów: Jak wyzwolić i rozwijać kreatywność uczniów? Czy w szkole uczymy kreatywności?  W kolejnej części nauczyciele poznali teoretycznie i praktycznie przykłady zadań i ćwiczeń na myślenie twórcze dla uczniów na różnych etapach nauczania przygotowane przez ekspert.

- 20150213_150848.jpg     - 20150213_150949.jpg

3) w dniu 18.03.2015r. odbyły się kolejne 4- godzinne konsultacje grupowe, w których wzięło udział 16 nauczycieli zapisanych do sieci. Zajęcia prowadziła ekspert - pani Urszula Duda. Zajęcia te stanowiły kontynuację tematu sprzed miesiąca, kiedy nie został wyczerpany temat: Jak wyzwolić i rozwijać kreatywność uczniów? Uczestnicy wzięli aktywny udział w warsztatach, przygotowując scenariusze lekcji z wykorzystaniem zaprezentowanych metod i technik w praktyce. Nauczycielki ze Szkoły Podstawowej w Sejnach uczestniczyły dodatkowo w konsultacji indywidualnej, ukierunkowanej na pracę z uczniem z deficytami.

- 20150318_151155.jpg    - 20150318_151140.jpg

4) w dniu 15.04.2015 r. w czytelni Powiatowej Biblioteki Publicznej w Sejnach przy ul. Łąkowej 1 odbyły się konsultacje grupowe i indywidualne, które poprowadziła ekspert - Urszula Duda. W spotkaniu wzięło udział 21 nauczycieli. Czas trwania konsultacji: 6 godzin dydaktycznych. Uczestnicy wysłuchali części wstępnej – wykładu, który stanowił podstawę do wykonywania ćwiczeń, mających rozwinąć ich kreatywność. Poznali nowoczesną technikę pracy grupowej SCAMPER. W grupach przygotowywali materiały do pracy na lekcji wykorzystując tę technikę. W drugiej części uczestnicy pracowali w „trybie innowatora” budując zadania wg 6 podstawowych zasad, omówionych w wykładzie. Po części grupowej odbyły się konsultacje indywidualne uczestników z ekspertem.

- tworcze-15.4.jpg    

5) w dniu 13.05.2015 uczestnicy sieci wzięli udział w konsultacjach „Twórczy nauczyciel w praktyce”, które odbyły się w Powiatowej Bibliotece Publicznej oraz w Niepublicznej Terapeutycznej Szkole Podstawowej "Bajka" w Suwałkach. W trwających 5 godzin konsultacjach indywidualno-grupowych uczestniczyło 21 nauczycieli. Celem spotkania było zapoznanie uczestników z metodami pracy z uczniami z upośledzeniami, posiadającymi orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz umiejętność rozpoznawania w procesie dydaktycznym uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych i dostosowywania zadań i ćwiczeń rozwijających ich myślenie. Podczas tego spotkania uczestnicy w praktyce poznali metody aktywizujące w pracy z uczniem upośledzonym, umiejętność wykorzystywania portali edukacyjnych wspomagających i wzbogacających proces nauczania uczniów z upośledzeniami, posiadającymi orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego a także współpracowali nad stworzeniem zasad: Jak uczyć efektywnie poprzez zabawę.

6) Praca na platformie – zamieszczono materiały edukacyjne. Koordynator sieci umieszczał systematycznie na platformie edukacyjnej ORE materiały edukacyjne na temat nowoczesnych, kreatywnych metod pracy z uczniem oraz linki do materiałów i stron, zawierających przykłady ćwiczeń i zadań rozwijających kreatywność. Aktywność nauczycieli na platformie była niewielka.

- logo_ore.jpg

Starostwo Powiatowe w Sejnach
Baner

Kontakt

Starostwo Powiatowe w Sejnach
ul. 1 Maja 1, 16-500 SEJNY
e-mail: starosta@powiat.sejny.pl lub
biuro@powiat.sejny.pl

Statystyki

Licznik odwiedzin:6 486 127
Dzisiaj:134
Gości on-line:0
Twoje IP:18.118.144.69
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.